Doorgaan naar hoofdcontent

Geen paniek!

Een generale of specifieke angststoornis. Wat is het? Hoe voelen die paniekaanvallen die iemand doet denken dood te gaan? Hoe kan je hulp bieden aan iemand die vecht tegen (of vlucht voor) zijn eigen gedachten? Gevoelens van angst en paniek onder de aandacht. 


Doel van dit bericht
De quotes op de foto's zijn voor mij een 'feest' der herkenning. Als je last van angsten hebt, heb je het eigenlijk al druk genoeg met jezelf, je gedachten, zorgen dat je beter wordt. Maar nee, wij angsthazen gaan ons dan ook nog druk maken om de mensen om ons heen. We willen ze niet kwetsen, niet tot last zijn en vooral niet teleurstellen.

Waar we ons druk over maken en waar het écht om gaat, dat komt niet (altijd) overeen.

Niet alleen vraag ik om geduld, empathie en acceptatie. Ik wil de taboe voor dit onderwerp verbreken door er aandacht aan te geven. Er zijn zoveel mensen die deze onzichtbare strijd voeren achter hun gesloten deuren van schaamte en onbegrip.

Ik voel heel veel liefde om mij heen en durf daarom mijn kwetsbaarheid te laten zien. In de hoop dat het iemand anders verder helpt. Doordat jijzelf als angsthaas merkt dat je niet de enige bent, of omdat jij een dierbare met dit probleem kan helpen. 

Klachten van angst of paniek

Er zijn veel lichamelijke sensaties die voortkomen uit een paniekaanval en/of angststoornis. Ik noem hier de meest voorkomende: 
  • hyperventilatie
  • pijn op de borst
  • hartkloppingen
  • trillen
  • duizeligheid
  • overmatig zweten
  • niet kunnen eten
  • misselijk
  • in je broek doen 
  • flauwvallen


Een angststoornis heeft absoluut hele nare lichamelijke klachten, maar een ander gevolg die ikzelf als minstens net zo erg ervaar: de sociale uitsluiting. Die uitsluiting doe je als angsthaas vooral zelf, doordat je (op den duur) nergens meer heen durft. Ook voel je je buitengesloten omdat je denkt dat niemand je begrijpt en ze je vooral heel gek vinden. 

Hulp bieden bij een paniekaanval

Hoe kan je iemand met een angst- & paniekstoornis helpen?

                  --------> BEN ER <---------

Zorg dat de angsthaas
  • nu op jou durft te vertrouwen
  • rustig gaat ademen
  • zich alleen concentreert op het hier en nu 
De angsthaas heeft namelijk drie opties:
1. Vechten
2. Vluchten
3. Bevriezen

Gedachten van een angsthaas gaan álle kanten op en ze zijn niet te vatten voor een ander. De angsthaas krijgt er waarschijnlijk zélf ook geen grip op.

-------> LUISTER <--------

Als de angsthaas wil praten, dan luister je en stuur je alleen bij als hij/zij uit het hier en nu gaat. Wees spaarzaam met adviezen, jij hebt de wijsheid -waarschijnlijk- ook niet in pacht. Het is moeilijk om 'waarom ben je dáár nou bang voor' en variaties daarop in te slikken, maar doe het. De angsthaas weet zelf ook wel dat de angst vaak irrationeel is. Of op zijn minst dat het hebben van de angst het probleem niet zal oplossen. Je hoeft die wetenschap er niet in te wrijven. Concentreer je op de ademhaling.  


Mijn klachten
Mijn angsten zijn zowel generaal:
  • in warme ruimtes
  • in drukte 
  • als ik alleen ben
  • als ik moet wachten
  • in het donker
als specifiek:
  • bang om flauw te vallen 
  • bang om het in mijn broek te doen
Bovendien ook erg onverwacht:
  • midden in een gesprek
  • als ik (ervan) wakker word
  • als ik ga slapen
  
Medicatie & mijn ervaring
Ga je met angstklachten naar de huisarts dan krijg je vaak meteen medicatie. Hoe je daar ooit weer vanaf komt, is voor mij niet duidelijk. Mijn ervaring is dat de huisarts het mij zelf laat beslissen om wel of niet te stoppen en daarbij onvoldoende advies geeft hoe dit het beste te doen. Zelf slik ik al jaren Venlafaxine en ik heb twee keer een poging gedaan om te stoppen met de medicatie. 

Mijn stappen de 1e keer:
1. Elke dag 75 mg
2. Elke dag 37,5 mg voor 6 weken
3. Om de dag 37,5 mg voor 2 weken
4. Gestopt

Binnen vier weken ging het helemaal niet goed met mij en besloot ik weer te starten met de medicatie.

Na 2 jaar deed ik mijn volgende poging om te stoppen.

Mijn stappen de 2e keer:
1. Elke dag 75 mg
2. Elke dag 37,5 mg voor langer dan een jaar
3. Elke 36 uur 37,5 mg

Nog voordat ik helemaal gestopt was traden binnen 6 weken deze ontwenningsverschijnselen op:

- zware depressie
- extreme angsten 
- depersonalisatie
- suïcidale gedachten 

Terwijl ik dit bericht schreef, kwam er bij Radar juist een uitzending over het gebruik van anti-depressiva die je verder inzicht kan geven.
 
Oplossing
Zoek hulp die bij je past en stop de behandeling pas als je volledig hersteld bent. Of dit nu het beste is met of zonder medicatie, daarover verschillen de meningen sterk. Volg je eigen gevoel. Zorg wel dat als je gaat stoppen dat een professional je daarbij begeleidt. 

Vind je het lastig om professionele hulp te zoeken, simpelweg omdat je de deur niet uit durft? Of omdat je het al eng vindt om de telefoon te pakken? Herkenbaar! Zet jezelf ertoe om in elk geval 1 iemand om hulp te vragen. Vraag die persoon om hulp voor jou te organiseren. Hoe dan ook: blijf niet alleen zitten met je probleem! 

Hoe onvoorstelbaar het ook is dat je ooit beter wordt, het is zo.

Hoe moeilijk het ook is om de deur uit te gaan, ga.

-----> BEHOUD STRUCTUUR <-------

  • Sta uiterlijk om 9.00 uur op
  • Ontbijt
  • Ga minimaal een half uur wandelen
  • Drink voldoende (liever geen caffeïnehoudende drank)
  • Probeer overdag niet te slapen, als je toch erg moe bent: zet je wekker en slaap niet langer dan een uur.
  • Doe kleine klusjes in huis
  • Stel jezelf elke dag een doel en schrijf deze op
  • Schrijf elke dag wat je voelt en denkt, het helpt je om je gedachten te ordenen. Noteer ook wat je vandaag gelukt is (hoe klein ook!)
  • Ga tussen 22.00 - 24.00 uur naar bed. 
Dit bericht is geschreven vanuit mijn eigen ervaring plus informatie die ik in de afgelopen 5 jaar heb vergaard. Hierdoor ben ik -zoals ze dat zo mooi kunnen vertellen- ervaringsdeskundige op dit gebied. Maar ik heb hier niet voor geleerd, dus raadpleeg altijd een (huis)arts of psychiater om je goed te laten informeren. Iedereen is uniek en zo ook de oorzaak en oplossing van dit probleem. 

Houd vol!

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Volkswagen T3 Liefhebbers Treffen 2016

Sinds een jaar eigenaar van een Volkswagen T3 1,6 luchtgekoelde benzine camperbus. Een mond vol. En uit het hoofd geleerd.
Ik moet ondanks mijn glow-in-the-dark-blonde coupe toch nog een beetje snugger uit de hoek komen bij zo'n eerste meeting. Vond ik dan. Twijfel of het is gelukt trouwens.
De meeting kwam in mijn vizier doordat ik lid ben van de Nederlandse T3 community op Facebook. Na een jaar was ik benieuwd naar de 3d versie van al die profielfoto's
Een kleine 5 uur deden we over de rit van Vlaardingen naar Veendam. Een Treffen is leuk. De TT in Assen is leuk. De A28 vond het minder tof. De reis terug reden we in een kleine drie uur en werden we vergezeld door alle motorrijders vanaf de TT en werden wij -evenals de motoren- vanaf de berm en bruggen toegewuifd door 'Brommer kiekende lui'. Fantastisch.
Evenals het Treffen. Fantastisch!
Het gebeuren vond plaats in the middle of bubblefuck nowhere... anderen kennen het als Veendam. Het was een heerlijke stek waar ik mij me…

Morgenblond - Quote

De Morgenblond quotes zijn korte statements die jouw dag nét iets mooier, liever, grappiger of diepzinniger maken.

Morgenblond - Quote

De Morgenblond quotes zijn korte statements die jouw dag nét iets mooier, liever, grappiger of diepzinniger maken.